Interešu izglītība atver bērnu emociju pasauli

Agnese Pūtele

Agnese Pūtele, privātās vidusskolas “Patnis” direktore
Mākslu skola “Kultūras Patnis” īsteno arī interešu izglītības programmu bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. Tas ietver gan mākslas, gan sporta nodarbības, savukārt pēc pandēmijas plānots uzsākt arī mūzikas nodarbības. Par to, kāpēc šīs nodarbības ir vērtīgas ne tikai bērniem, bet arī vecākiem, stāsta privātās vidusskolas “Patnis” direktore Agnese Pūtele, kura aktīvi darbojies arī pie mākslu skola “Kultūras Patnis” izveides.


Iespēja satikties un komunicēt ar citiem vienaudžiem
Bērniem ar īpašām vajadzībām Latvijā ir salīdzinoši maz interešu izglītības iespējas. Protams, speciālās izglītības iestādēs, kurās mācās daļa bērnu, notiek arī mākslas un sporta nodarbības, tomēr tas nespēj nodrošināt visu ģimeņu vajadzības. Apmeklējot mākslas vai sporta nodarbības ārpus savas skolas, bērniem ir iespēja satikties un komunicēt ar citiem vienaudžiem, ārpus sava ikdienas komunikācijas loka, kas ir ļoti vērtīgi.


Atveras, kad mamma nav blakus
Sākotnēji piedāvājām mākslas nodarbības, tad secinājām, ka vienlīdz svarīga ir arī iespēja izkustēties un pavadīt laiku aktīvi. Nodarbības bērniem sniedz iespēju veidot jaunus kontaktus, kā rezultātā uzplaukst arī draudzība un simpātijas. Nodarbības viennozīmīgi nāk par labu bērnu emocionālai attīstībai, sniedzot pozitīvas sajūtas, emocijas un saskarsmi, kas ikdienā mēdz pietrūkt. Patiesībā tā ir iespēja arī vecākiem – kamēr bērni ir nodarbībās kopā ar skolotājām, vecāki saņem nelielu atelpas brīdi, lai veltītu laiku sev. Patiesībā ir bērni, kuri visvairāk atveras tieši tad, kad mamma nav blakus.

Attīsta noderīgas prasmes
Gan mākslas, gan sporta nodarbībās kopā ar bērniem darbojas skolotājas un asistenti. Grupas ir nelielas – ar aptuveni astoņiem līdz divpadsmit bērniem strādā divi pedagogi un viens vai divi asistenti. Grupās ir bērni no deviņiem līdz trīspadsmit vai četrpadsmit gadiem.
Radošās nodarbības ne tikai atver bērnu emociju pasauli, bet ļauj radīt skaistus darbus un attīstīt prasmes, kas vēlāk var būt ļoti noderīgas un, iespējams, ļaus pat nopelnīt. Arī tas ir ļoti būtisks aspekts.

Privātās iniciatīvas spēks
Skolai ir lieli plāni arī pēc pandēmijas, gan paplašinot nodarbību piedāvājumu (uzsākot mūzikas un deju nodarbības), gan piedaloties dažādos atbalsta konkursos papildu finansējuma iegūšanai. Mēs būtu gandarīti, ja šādu iniciatīvu atbalstītu arī valsts un pašvaldība, neatstājot to tikai privātās iniciatīvas pārziņā.
Latvijā ir daudz bērnu un vecāku, kuriem ir nepieciešamas šāda veida nodarbības, un virkne pedagogu, kuri ir idejām bagāti un gatavi strādāt ar bērniem. Esam pārliecināti, ka “Kultūras Patnis” kļūs par vietu, kur viņi var satikties.